Säsongen 2011, del 1

Ja en bättre första säsong tillsammans hade man kunnat önska. Visserligen tog vi hem guldet i V300 klassen men när vi haft en båt som bara strulat är det sådär att tävla men fortfarande är det lika underbart att vara på tävlingarna med atmosfären runt omkring.

Försäsongen: När vi äntligen fick upp båten från Göteborg låg snön fortfarande kvar så vi fick lugnt vänta lite på att sjösätta henne. Allting verkade gå bra och motorn verkade funka bra. Men sen kom smällen när vi sjösatte och så fort växeln lades i och man tryckte på gasen dog båten. Vad vi än gjorde så ville den inte fungera så vi ringde till Kjelle Fredlund nere i Göteborg. Mannen som varit med och gjort den här säsongen möjlig kom då upp för att hjälpa till. 10minuter innan Kjell anländer löser pappa problemet....
Innan säsongen drog igång fick vi en toppnotering på nästan 66knop, en dröm.
RBR-Loppet, Simpnäs: Första tävlingen tillsammans och vi startar med att tävla på hemmaplan med en bana som pappa själv har lagt.
Då vi skulle upp till Simpnäs kändes det lättast som att sjösätta i Norrtälje och köra med båten upp istället för att hålla på med trailer och bil. Påvägen upp valde jag att sova i båten, vet inte om det är så många som åkt V24 och sovit samtidigt? :D
Eftersom det var pappas första tävling bakom ratten var det rödsiffrat som gällde. Tävlingen gick hyfsat bra men vi nådde bara en toppfart på strax över 62knop. Då tyckte vi inte att det var så konstigt men vi hade ju hoppats på mer fart. En tredje plats blev resultatet.
Oskarshamn: Då jag var upp en tur och vandra runt Kebnekaise hann vi inte med fredags tävlingen i Oskarshamn. Så på fredag kväll/natt rullade vi ner mot Oskarshamn.
Allt gick lugnt och fint ända tills vi sjösatte... Då börjar vi ta in vatten och båten börjar sjunka, tjohoo. Ska vi ha åkt 40mil enkel resa i onödan? Felet hittas dock men båten måste upp eftersom vi tar in vatten. Nackdelen med tävlingar som går så långt hemifrån är att det bara är jag och pappa på plats, å när bara pappa kan köra bilen och båten så blir det jobbigt vid sjösättning/upptagning. Nu ställde Richard upp och hjälpte till mitt i våran panik, tack vare honom kunde vi genomföra tävlingen. Ett stort tack även till Thomas Wrenkler som lånade ut grejer till oss så vi kunde laga felet för stunden.
Vi kommer i vattnet och ner i båten samtidigt som första starten går, men i mål kom vi. Fredagens tävling var tydligen tuff så till lördagen var det bara vi och Foppa som kunde ta oss i mål. Självklart kunde vi inte sätta något emot foppa. En andra plats och minst 200L vatten i båten blev resultatet.
Smögen: Dubbel tävling och första tävlingen utan röda siffror. Vi rullade ner mot Kungshamn och vi hadde turen att kunna få låna Kjelle Fredlunds husbåt. Underbart.
Vi hade pratat innan om att jag skulle navigera en dag och att Kjelle skulle få navigera en. Så blev det också och jag är nöjd över det beslutet.
Fredagen var en ganska lugn tävling, då det bara var vi och Roger Norberg/Niklas Ek på plats i V300 klassen kunde vi ta hem segern i första racet. Dock så hade vi stora problem med våran termostat/termostathus. Till lördagens tävling valde vi att plocka bort termostaten.
Lördagen valde jag att åka ut och fotografera tävlingen så Kjelle fick ta min plats i båten. Oj så nöjd å glad jag är över att Kjell ville åka. Sjön var tydligen grotesk och kameran på båten fick filma himmlen efter några dyk. De hängde dock med bra och var med i totaltäten ända tills hela jävla motorn och avgasrören lossnade vilket gjorde att vattnet återigen sprutade in i båten och dränkte motorn.
Efter tävlingen tog Kjell med sig båten hem för att försöka fixa så mycket som möjligt på den.
Ett stort tack vill vi ge till Johan Hilland som ställde upp och hjälpte till med trailern den helgen.
Verkstaden: Eftersom att Kjell tog med sig båten hem så blev den kvar nere i Göteborg. Pappa åkte någon vecka senare ner igen för att hjälpa Kjell att få ihop båten. Det började närma sig en liten höjdpunkt på året, V24 racet i Öregrund. Pappa och Kjell gjorde allt vad de kunde under den korta tiden de hade på sig. Tyvärr hann de inte med någon testkörning vilket visade resultat sedan i Öregrund.
Fortsättning Följer....
//Majken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback